Lubimy matematykę? Badanie preferencji Polaków

0
20
Statystyka zdj. www.mathriders.p

Matematyka, nie bez powodu nazywana królową nauk, stanowi podstawę wielu mechanizmów współczesnego świata. Jednocześnie jest jedną z tych dziedzin nauki, która podczas edukacji sprawia uczniom największe problemy. Pomimo negatywnego nastawienia wyniesionego ze szkolnej ławy, co drugi dorosły Polak deklaruje jednak, że lubi matematykę – tak wynika z badania, przeprowadzonego na zlecenie MathRiders.

Powszechnie uważa się, że królowa nauk to narodowy kompleks Polaków. Odkąd przywrócono obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki, jest to jeden z najczęściej niezdawanych i poprawianych przedmiotów. Jednak, jak wynika z badania MathRiders, aż 56 proc. Polaków między 18. a 55. rokiem życia lubi matematykę. Najwyższy wskaźnik sympatii (59 proc.) deklarują respondenci w wieku 25-34 lata. Co istotne, pozytywny stosunek uzależniony jest również od wykształcenia ankietowanych. Aż 70 proc. Polaków po studiach deklaruje zamiłowanie do matematyki, natomiast wśród osób z wykształceniem podstawowym jest to jedynie 45 proc.

zdj. www.mathriders.pl

Wyniki naszego badania napawają optymizmem, ponieważ pozytywny stosunek do matematyki jest jednym z warunków koniecznych do osiągnięcia sukcesu w tej dziedzinie. Od kliku już lat obserwujemy wzrost świadomości wśród rodziców, którzy przestają myśleć o matematyce w kategoriach szkolnych ocen, natomiast zaczynają dostrzegać potencjał i korzyści z rozwijania tych umiejętności u swoich dzieci. Utrwalanie pozytywnego wizerunku królowej nauk jest szczególnie ważne w kontekście najmłodszych. Jeśli odpowiednio wcześnie sięgniemy po odpowiednie środki i zainteresujemy ich matematycznym światem, nauka nie będzie kojarzona tylko z abstrakcyjnymi obliczeniami. Pamiętajmy, w naszym dorosłym życiu matematyka jest obecna w wielu codziennych sytuacjach: od podliczania domowego budżetu, promocji w sklepach, przez podatki, aż po szacowanie, ile puszek farby potrzeba do pomalowania ścian komentuje Małgorzata Grymuza, ekspert MathRiders.

Szkolne wspomnienia

Ponad połowa ankietowanych przyznaje, że matematyka sprawiała im trudności w czasie edukacji szkolnej. Jednocześnie, 10 proc. z nich deklaruje, że uczęszczało na zajęcia dodatkowe, a 44 proc. rozwiązywało problemy samodzielnie. Najliczniejszą grupą (61 proc.), która wspomina kłopoty z królową nauk są osoby między 35. a 44. rokiem życia. Najrzadziej takie negatywne odczucia mają natomiast respondenci od 25 do 34 lat. Co ciekawe, aż 65 proc. osób z wykształceniem wyższym deklaruje, że nie miało żadnych problemów z matematyką w szkole.

Matematyka, zdj. www.mathriders.pl

Nauka matematyki w szkole jest dużym wyzwaniem zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów. Warunkują to takie czynniki jak: duże klasy, zróżnicowane tempo przyswajania wiedzy oraz podstawa programowa do zrealizowania. Niezależnie od tego, należy wystrzegać się sytuacji, w których sprowadzamy matematykę tylko i wyłącznie do obliczeń wykonywanych w zeszycie. Może to zniechęcić nawet najzdolniejszych oraz najbardziej zainteresowanych uczniów. Pamiętajmy również, że umiejętności matematyczne wpływają na ogólny rozwój człowieka. Jak wynika z naszego badania, Polacy, którzy nie mieli problemów w nauce matematyki, obecnie mogą pochwalić się wykształceniem wyższym – podsumowuje Małgorzata Grymuza.

***

MathRiders to międzynarodowy program edukacji matematycznej, będący jednym z systemów franczyzowych wchodzących w skład grupy Helen Doron. Konsorcjum od ponad 25 lat dostarcza nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych dzieciom na całym świecie. Zajęcia MathRiders prowadzone są na od ponad 10 lat, z czego w Polsce od 2009 r. Aktualnie na terenie całego kraju znajduje się prawie 40 placówek, a ich liczba stale rośnie.

Program edukacji matematycznej MathRiders przeznaczony jest dla uczniów w wieku 2 do 19 lat. Opracowana przez światowej klasy pedagogów metoda łączy najnowocześniejsze techniki nauczania przedmiotów ścisłych. Jej istotą jest zwiększanie motywacji dzieci i młodzieży do nauki algebry, arytmetyki oraz geometrii. MathRiders ukazuje uczestnikom kursów codzienne zastosowanie matematyki i kształtuje umiejętność logicznego myślenia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz
Twoje imię